Hogyan tanuljunk hatékonyan?

Az embert gyakorlatilag kicsi gyermekkorától kezdve szoktatják a tanuláshoz, szép fokozatosan. Míg az óvodában a játékon van a hangsúly és mellette csak néha-néha ismerkednek a kicsik egy-egy tananyag darabkával, az általános iskolában ez egy csapásra megváltozik.

Az első egy-két évben persze még nincs komolyabb számon kérés – ahogy osztályzatok sincsenek -, ám felső tagozatban egyre több a tananyag, sűrűsödnek a felelések és a dolgozatok, hogy aztán a középiskolában már a különböző fakultációkkal és különórákkal együtt a gyerek egész napja a tanulás körül forogjon. Ez néha rendkívül fárasztónak hat, ám a főiskoláról, egyetemről visszatekintve kellemes emlék lesz csupán, hisz az a pár év, amit a felsőoktatásban töltünk, az az igazi vízválasztó és ott szembesülünk azzal, hogy milyen az, amikor sokkal több mindent kellene megtanulnunk, mint amennyi időnk van. Persze vannak olyan szakok, ahol ez nem annyira jellemző, de zömében minden főiskolás szembesül ezzel a problémával előbb utóbb.

Tekintve pedig, hogy a tanulásra fordítható idő mindenképpen véges – bár eleinte mindenki megpróbál az alvás kárára csalni egy picit -, hamar rádöbbenünk, hogy a megoldás kulcsa abban rejlik, hogy megtanuljunk hatékonyan tanulni. Vannak olyan esetek, amikor ez magolással megoldható, ám azt mindenképpen tartsuk észben, hogy ez csak rövidtávon járható út, hisz amikor magolunk, akkor úgy tanuljuk meg a szöveget, hogy annak nem feltétlen értjük a mondanivalóját. Sokszor – például egymásra épülő tantárgyak esetén – ez nem túl szerencsés, hisz elengedhetetlen, hogy ne csak tudjuk, de értsük is azt, amit tanulunk. Ilyenkor az aktív olvasás és a promodoro technika együttes alkalmazása a legcélravezetőbb. Ez utóbbi időintervallumokra bontja a folyamatot (azaz meghatározott tanulást pihenés követ, majd ismétlődik a sorminta), az előbbi pedig a magolás helyett kulcsszavas jegyzeteléssel, tananyagba kérdezéssel segíti a megértő memorizálást. A megfelelő technika mellett fontos azonban az is, hogy megteremtsük a rendezett, nyugodt környezetet és kizárjunk minden egyéb zavaró faktort – mint amilyen a zaj, de akármilyen egyéb stressz forrás -. Innen pedig már csak némi gyakorlat kérdése, hogy elsajátítsuk a számunkra tökéletes tanulási módszert.