A kutatások szerint a kézzel tapsolt dalok javítják a motoros és kognitív készségeket

A Negev Ben-Gurion Egyetem (BGU) kutatója elvégezte a kézzel tapsolt dalok első tanulmányát, amely közvetlen kapcsolatot mutatott ki e tevékenységek és a gyermekek és fiatal felnőttek, köztük egyetemi hallgatók fontos készségeinek fejlesztése között.

„Azt találtuk, hogy az első, a második és a harmadik osztályban levő gyermekek, akik ezeket a dalokat éneklik, bizonyítják a hiányzó készségeket azoknál a gyermekeknél, akik nem vesznek részt hasonló tevékenységekben” – magyarázza Dr. Idit Sulkin, a BGU Music Science Lab munkatársa. „Azt is megállapítottuk, hogy azoknak a gyerekeknek, akik spontán módon kézzel tapsolnak az udvaron a szünetben, jobb a kézírásuk, jobban írnak és kevesebb helyesírási hibát követnek el.” Dr. Warren Brodsky, zenepszichológus, aki a doktori disszertációját irányította, és azt mondta, hogy Sulkin megállapításai arra a feltételezésre vezetnek, hogy „azok a gyerekek, akik nem vesznek részt ilyen játékokban, nagyobb veszélynek vannak kitéve a fejlődési tanulási problémák, például a diszlexia és a diszkalkulia miatt. Az ilyen tevékenységek edzik az agyat, és befolyásolják a fejlődést más területeken. A gyermek tanárai is úgy vélik, hogy a társadalmi integráció jobb ezeknél a gyerekeknél, mint azoknál, akik nem vesznek részt a tapsolt dalok éneklésében.

A tanulmány részeként Sulkin több általános iskolai osztályterembe járt, a nevelőtestület szankcionált zenei értékelő programjába, vagy kézzel tapsol dalok képzésébe vonta be a gyerekeket-mindegyik 10 hetes időszakot vett igénybe. „Nagyon rövid időn belül azok a gyerekek, akik addig nem vettek részt ilyen tevékenységekben, felfogták kognitív képességeiket.” De ez a megállapítás csak a kézzel tapsoló dalok kiképzésén részt vevő gyermekcsoport számára derült ki. Az eredmény alapján Sulkin arra a következtetésre jutott, hogy a kézzel tapsolt dalokat a 6-10 éves gyermekek oktatásának szerves részévé kell tenni, motoros és kognitív képzés céljából.