Mit tegyünk fékhiba esetén?

Az amerikai akciófilmek egyik elmaradhatatlan kliséje az autós menekülés közben egyszer csak hirtelen fellépő fékhiba, ami aztán hatalmas káoszt okoz. Szerencsére a valóságban egy ilyen jellegű meghibásodás jóval ritkábban fordul elő, ám néha sajnos megesik.

Azt, hogy ilyenkor mit kell csinálni és hogyan kell reagálni, azt nem nagyon oktatják – valahol érthető, hisz tényleg kevés az ilyen hiba -. Azonban ha ne adj Isten mégiscsak megtörténik menet közben, akkor életmentő – mind ránk, mind a forgalom többi résztvevőjére nézve -, hogy hogyan cselekszünk abban a pár másodpercben. Elindulás után mindig végezzünk fékpróbát, még a kezdeti, lassú haladásunk során. Abban az esetben, ha ilyenkor valami gyanúsat észlelünk, nem úgy lassul a jármű, ahogy kellene, van a fékpedál útja hat furcsának, akkor azonnal álljunk meg és konzultáljunk egy szerelővel. Semmiképp se induljunk útnak, mert balesetveszélyes. Más a szituáció, ha menet közben észleljük egyik pillanatról a másikra, hogy teljesen elment a fékhatás.

Ilyenkor a legfontosabb, hogy higgadtak maradjunk. Ha a nem várt helyzettől bepánikolunk, akkor szinte biztos, hogy baleset lesz a vége. Cselekedjünk gyorsan, megfontoltan és higgadtan. Soha, semmilyen esetben se állítsuk le a motort, amíg teljesen meg nem álltunk. Nyomjuk be a vészvillogót és azonnal váltsunk alacsonyabb sebességi fokozatba a váltó segítségével, hogy a motorfék érvényesülni tudjon. Ha automatát vezetünk, akkor egyszerűen csak ne nyomjuk a gázpedált – bár ezt azt hiszem mondanunk sem kell -. Miközben megpróbálunk manőverezni – autópályán menjünk a leállósávba, de sima úton is húzódjunk le amennyire csak tudunk -, próbáljuk meg újra használni a féket. Ha nem működik, próbáljuk meg pumpálni a lábunkkal. Ha ez sem segít, akkor vegyük igénybe a kézifék adta segítséget – ez ugyanis a legtöbb autóban egy teljesen különálló rendszer – és óvatosan, lassan húzzuk be. Ne ijedjünk meg, kevésbé fogja lassítani az autót, mint a rendes fék, ám egy ilyen szituációban rengeteget segít.