Ezért kell odafigyelni a luxuskiadásokra!

Sajnálatos módon az emberek nagy részének rendkívül rossz a pénzügyi kultúrája, persze ez nem véletlen, hisz az oktatási rendszer és a társadalmi beidegződések erőteljesen segítik, hogy financiálisan csak a saját bőrünkön tapasztaltakból tanulhassunk.

A bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos alap összefüggéseket már egészen fiatalon el kellene sajátítani – erre tökéletes eszköz a zsebpénz, ám csak abban a formában, ha a szülő folyamatosan felügyeli, hogy mi és miért történik a kapott összegekkel -, ám legtöbbször már itt hibádzik a dolog. Aki pedig gyerekként, illetve tinédzserként nem tapasztalja meg, hogy hogyan kell tudatosan irányítani a pénzügyeit, miért fontos a tartalékok képzése, milyen módszerekkel lehet sikeresen gyűjteni egy távoli cél érdekében, az jó eséllyel felnőttként sem fogja tudni. A különbség csupán annyi, hogy fiatalon kvázi tét nélkül tanulhatunk, a későbbiekben viszont nagyon komoly következményei lehetnek annak, ha nem tudunk bánni a bevételekkel – illetve a kiadásokkal -.

Az alapokat azonban sosem késő elsajátítani. Rendkívül jó tanfolyamok állnak rendelkezésre, és alig 20-30 óra alatt kaphatunk egy olyan képzést, amelynek a segítségével teljesen megváltoztathatjuk az addigi rossz beidegződéseket – persze csak ha sikeresen átültetjük a hallottakat a gyakorlatba -. Sokszor azonban nem elegendő, ha csak a legfontosabb tudnivalókkal vagyunk tisztában, ennek az egyik legékesebb példája a luxuskiadások kérdése. Számtalan háztartásban előfordul ugyanis az az elsőre anomáliának tűnő helyzet, hogy ugyan tudatosan kezelik – és vezetik – a bevételeket és a költségeket, nem is keresnek rosszul, ám valahogy mégsem sikerül megtakarítani, sőt, az sem ritka, hogy egyes hónapok mínuszosan záródnak. Ha pedig nem történt valami kirívó dolog – itt elsősorban egy hirtelen jött, nagyobb, nem várt kiadásra gondoljunk -, akkor a háttérben legtöbbször a luxuskiadások túlzásba vitele áll. Ez a kifejezés ugyanis megtévesztő, hisz sokan gyémánttal kirakott órákra, neves gyártók egyedi kollekciójára, vagy ritka sportkocsira asszociálnak,  ám a luxust mindig az adott háztartás költségvetéséhez kell mérni. Ugyanúgy lehet luxus egy – vagy kettő-három – korlátlan mobil előfizetés, ahogy egy alig használt, de havonta megújított szauna bérlet is. Ezekből az elsőre jelentéktelennek tűnő összegekből ugyanis egy komoly kiadás jöhet össze hónapról hónapra. Időnként – legalább félévente – tehát mindenképpen érdemes leülni és tételesen átnézni, hogy adott hónapban mire mennyi pénz ment el, és a felesleges apróságokat kíméletlenül ki kell gyalulni.