A Google és a mesterséges intelligencia

Nagyon régóta folynak a találgatások, hogy a világ első számú keresőóriása milyen céllal fektet be dollármilliárdokat a különböző kutatási területeken. Az utóbbi időszakban csattanós választ kaphattunk a Google részéről; a mesterséges intelligenciát az internetes kereső szolgálatába állította.

[wp_ad_camp_1]

A mesterséges intelligencia megjelenése első hallásra szükségtelennek és kísérleti projektnek tűnhet, de a valóságban mégis van gyakorlati jelentősége. A RankBrain névvel illetett új mesterséges intelligencián alapuló algoritmus megértéséhez mindenekelőtt a Google rendes működésével kell megismerkednünk. Leegyszerűsítve a Google működése a kulcsszavak nyilvántartásán alapszik; a Google robotjai járják az internetet, adatokat gyűjtenek, majd a lekérdezés során ezek felhasználásával készül el az aktuális találati lista. Láthatóan jól működik a dolog, akkor miért van szükség mégis a mesterséges intelligenciára?

Google
Google

A fent említett „hagyományos” rangsorolás remekül működik a nyilvántartott kulcsszavak és keresőkifejezések esetében, amelyek az összes keresés 85 százalékát teszik ki. De mi a helyzet a maradék 15 százalékkal, amelyek esetében nincs megfelelő nyilvántartás, vagyis a felhasználók új kifejezéseket írnak be a keresőmezőbe? Itt lép színre a mesterséges intelligencia, amelynek köszönhetően ezek a találati listák is sokkal hatékonyabban és minőségesebbek lehetnek, mint azt korábban láthattuk. Nagyon fontos még, hogy a mesterséges intelligenciának nincsenek nyelvi korlátai, tehát a világ minden táján egyformán alkalmazható; legyen szó angol, magyar vagy akármilyen nyelvterületről, az algoritmus hasonló hatékonysággal futtatható. A RankBrain egyelőre időszakos jelleggel fut, de a jövőben várhatóan a fő rangsoroló algoritmus részévé válik.