Melyek a leghíresebb magyar gőzmozdonyok?

A gőzvontatás fénykorában Magyarország is fénykorát élte és a hazai gyártású gőzmozdonyok a világ élvonalába tartoztak. Íme egy összeállítás a legnevesebbekből. A 220-as gőzmozdonyok voltak az első hazai gyártású gyorsvonati mozdonyok. 1881-ben adták át első példányukat. Megbízható gépek voltak és nagy darabszámban készültek.

[wp_ad_camp_1]

Egy évvel később, 1882-ben álltak szolgálatba a 326-os sorozatú mozdonyok, amelyek a legtovább szolgálták a magyar vasutakat, utolsó darabjaikat csak 1979-ben, közel száz év után selejtezték le. A jól sikerült típusból majd félezer darab épült. A magyar gőzmozdonygyártás következő nagy sikerét jelentette a 202-es gőzmozdony, amely 1900-ban elnyerte a párizsi világkiállítás Nagydíját. Ez volt továbbá az első gőzös, amely 100 km/h-s sebességgel roboghatott a magyar síneken. A 203-as sorozat mozdonyai Európa legnagyobb és legerősebb két hajtott kerékpárral épült mozdonyai voltak. A magyar gőzmozdonyok sorozatszámának első számjegye egyébként a hajtott kerékpárok számát is jelzi.

Gőzmozdony
Gőzmozdony

A 375-ös sorozat gőzösei a magyar vasutak legelterjedtebb mellékvonali mozdonyai voltak. A 375-ösök nemzetközileg is elismerten a legjobbak voltak kategóriájukban, így nem véletlen, hogy egészen az 50-es évek végéig használták őket, és sok helyütt látható ma is egy-egy kiállított példányuk. A 324-es sorozat mozdonyai voltak a legnagyobb számban gyártott magyar gőzmozdonyok. Bár technikailag nem voltak kiemelkedő konstrukciók, hosszú évtizedeken át a gőzvontatás gerincét alkották, hiszen több, mint 900 darab épült belőlük! Az 1911-ben bemutatkozó híres 301-es gyorsvonati gőzmozdony a maga korában az egyik legerősebb, és nem mellesleg a legszebbnek is tartott gőzös volt. Bő ötven éven át szolgálta a vasutat.