Az allergiaszezon veszélye a közlekedésben

A nagyvárosokban magas a levegőben a közlekedésből származó por, füst és egyéb szennyeződések
aránya. Főleg a járművek működés közbeni kopásból adódó fékpor, gumipor, kéndioxid nitrogénoxid, dízel autóknál a korom az, ami az emberi szervezetre káros hatású. Aki járt már csúcsforgalomban Pesten a Hungária, vagy a Rákóczi utca környékén, az pontosan tudja, milyen is ez.

[wp_ad_camp_1]

Ezek a szennyeződések könnyebben jutnak be az autóba a szellőzőrendszeren keresztül, mint ahogyan az egyéb réseken kijutnának, ezért az autóban néha rosszabb a levegő, mint kint, az utcán. Ez nagyban okozhat fejfájást, fáradtságot. Ennek megelőzésére az autók szellőzőrendszerébe pollenszűrőt szerelnek. Idővel viszont ez a szűrő telerakódik, emiatt nagymértékben csökken a szűrőképessége, és a légkondícionáló hatékonysága is csökken. Az így belélegzett por és pollen allergiás reakciókat vált ki, ami elvonja a figyelmet a vezetésről, így balesetveszélyessé válik. Kétféle szűrőtípust ismerünk, a részecskeszűrőset, ami segít távol tartani a port, pollent, füstöt, védi a klímaberendezést is. Ennél fejlettebb az aktív szenes szűrő, ami a részecskeszűrő és a gázszűrő kombinációja, így az előbbin túl kiszűri a kipofogógáz szagokat is.

Allergia
Allergia

Az elhasznált, eltömődött szűrő lecsökkenti a légáramlást, vagyis a szellőzést, és kellemetlen szagot fúj az utastérbe. Tehát, az elkoszolódott pollenszűrő még rosszabb, mintha semmi nem lenne.
Milyen autók rendelkeznek ilyen utastérszűrővel? Minden gyártó, és típustól eltérő lehet, de nagyon nagy vonalakban elmondhatjuk, hogy a kb 10 évnél fiatalabb autókban majdnem minden esetben megtalálható valamelyik típusú szűrő. Egyes típusoknál előfordult már a ’90-es években is.
Mikor kell cserélni a szűrőt? Gyárilag 15 ezer km – ként van előírva a szűrőcsere, áruk pedig általában 5-8 ezer Ft körül szokott lenni. Köztudott, hogy az utángyártott alkatrész olcsóbb, viszont az autószerelő is a gyári minőséget fogja neked ajánlani, ahogyan én is.

Ennek oka, hogy az utángyártott rosszabb minőségű, gyakran a mérete sem pontos, így csak korlátozottan látja el a feladatát, gyorsabban tönkre is megy. Ha eddig utángyártott szűrő volt az autóban, esetleg még allergiától is szenvedsz, akkor megfontolandó, hogy a km állástól függetlenül minden év május-június elején érdemes lehet lecserélni a régit. Otthoni szerelés esetén nagy a valószínűsége, hogy valamelyik műanyag burkolatot nem sikerül lepattintani, visszapattintani a helyére, vagy akár el is törhet. Ezért a szűrő cseréjét ajánlott autószerelő műhelyben elvégeztetni.